1. EDUCATION 422-4: LEARNING DISABILITIES ?
      2. FRENCH SUMMER INSTITUTE 1987
      3. PREREQUISITES:
      4. GRADES:
      5. TROUBLES D'APPRENTISSAGE INSTITUT DETE FRANCAIS ?
      6. (Session d'ete 1987)
      7. COMPOSANTES DU COURS:
      8. LIVRES SUPPLMENTAJRES:

S ?
S
EDUCATION 422-4: LEARNING DISABILITIES
?
FRENCH SUMMER INSTITUTE 1987
Summer Session, 1987
?
Instructor: Lydia Marie-France JAMES
June 29 - July 24 ?
Location: MPX
7504
Monday to Friday
PREREQUISITES:
60 hours of credit, EDUC 220 or equivalent instructional psychology courses recommended.
This course will stress the identification, diagnostic procedures, remedial techniques and
material used in specific learning disabilities of French Immersion students (Kindergarten to
Grade 7).
1.
Canadian research on learning disabilities in French Immersion (historical background,
theories);
2.
Identification of learning disabilities at the Primary level;
3.
Assessment and methods of diagnosis (formal and informal in French);
4.
Design of individualized intervention strategies (direct-indirect);
5.
Materials and remedial techniques adapted to French Immersion;
6.
Discussion: Learning Assistance Centre and auxiliary services;
New directions in dealing with learning disabled students in
French Immersion.
GRADES:
1.
Research critiques on learning disability in French Immersion
?
20%
2.
Compilation of a resource binder on testing and remedial materials
?
25%
3.
Analysis of a specific learning disability: oral presentation
(written report following)
?
25%
4.
Remedial lesson plan in:
• oral language-vocabulary
• reading
• spelling
written language ?
25%
5.
Oral participation and contribution
?
5%
Schoning, F. Les troubles d'apprentissage. Les Presses de l'Université du Québec.
LeBlanc, R. Troubles du langage et de la parole. PPMF 3222 - Université du Québec a Hull.
Giasson-Lachance, J. Techniques d'évaluation de la lecture. Montréal: Les editions Vile-Marie,
collection PPMF-Laval, 1980.
Giasson J., & Thébiault, J. Apprentissage et enseignement de la lecture. Montréal: Les editions
Ville-Marie.
Toupin-Rochon, C. Parlécoute: Stimulation et rééducation du langage et de la parole. Moncton:
Centre de Ressources Pédagogiques.

.
EDUCATION
422-4: ?
TROUBLES D'APPRENTISSAGE INSTITUT DETE FRANCAIS
?
(Session d'ete 1987)
Enseignant: ?
Lydia Marie-France JAMES
Lieu: ?
MPX
7504
Dates: ?
29 juin -24 juillet 1987 (du lundi au vendredi)
COMPOSANTES DU COURS:
1.
Recherche sur les troubles d'apprentissage en immersion au Canada (aperçu
historique, theories);
2.
Dépistage des difficultés d'apprentissage au niveau primaire.
3.
Diagnostic précis et synthese de rendement (épreuves formelles et informelles
en francais);
4.
Planification et programmation de l'enseignement individualisé (enseignement
direct et indirect);
5.
Materiel et techniques de rééducation adaptés a l'immersion;
6.
Discussion: le Centre d'orthopédagogie et services supplémentaires
les nouvelles voies traitant des difficultés d'apprentissage
en immersion.
1.
Critiques de recherche sur les troubles d'apprentissage
en immersion francaise
?
20%
2.
Preparation du'n classeur-ressource sur les épreuves et
le materiel de rééducation
?
25%
3.
Analyse d'un trouble d'apprentissage spécifique: presentation
?
25%
orale suivie d'un rapport par écrit
4.
Modèle d'une leçon de rééducation en:
• language oral-vocabulaire
• lecture
• orthographe
• expression écrite
?
25%
5.
Participation et contribution
?
5%
Schoning, F. Les troubles d'apprentissage. Les Presses de FUniversité du Québec.
LeBlanc, R. Troubles du langage et de la parole. PPMF 3222 - Université du Québec a
Hull.
Giasson-Lachance, J. Techniques d'évaluation de la lecture. Montréal: Les editions Ville-
Marie, collection PPMF-Laval, 1980.
LIVRES SUPPLMENTAJRES:
Giasson, J., & Thébiault, J. Apprentissage et enseignement de la lecture. Montréal: Les
editions Vile-Marie.
Toupin-Rochon, C. Parlécoute: Stimulation et rééducation du langage et de la parole.
Moncton: Centre de Ressources Pedagogiques.

Back to top